Podcast

I Danmarks Vejlederforening producerer vi en podcast-serie, der hedder “Vi nørder vejledning”.

I Danmarks Vejlederforening producerer vi en podcast-serie, vi kalder “Vi nørder vejledning”.

Podcast-serien har fokus på, hvad vejledning kan. Vi håber, at vi kan inspirere jer og give jer viden, og samtidig muligheden for faglige snakke rundt omkring på vejlederkontorerne i det ganske land.

Deltagerne i vores podcast er alle vejledere og fælles er, at de har alle en masse på hjerte, når det handler om vejledning.

Vi har indtil videre udgivet tre afsnit, som du kan lytte til, der, hvor du plejer at lytte til podcast. Eller du kan lytte her.

1) At skabe mening

Vi taler om at skabe mening, om mistrivsel og vejlederens rolle. Og så taler vi om, hvordan vejledning kan støtte den vejledte i med at finde frem til, hvad der giver mening er for dem.

Lyt med, når vært og formand for Danmarks Vejledning Karina Meinecke taler med Inger-Lise Petersen fra Københavns Professionshøjskole om eksistentiel vejledning og det at skabe mening.

2) Vejlederens balancegang

Hvad sker der, når jeg som vejleder står midt imellem systemets krav, regler og den vejledte? Nogle kalder det for et trekantsdrama. Hvordan kan jeg som vejleder få min faglighed i spil på trods af, at jeg skal navigere et eller andet sted mellem systemet og de drømme og ønskerm den vejledte har?

Lyt med, når vært Karina Meinecke taler med Iben Bak Larsen fra Den Kommunale Ungeindsats i Skanderborg om den balancegang vejledere skal mestre.

3) Vejledning som profession

Hvad gør, at vejledning er en profession? Hvad er vejledning i det hele taget? Og hvad gør vejledning unikt?

Lyt med, når vært Karina Meinecke taler med Christina Rath og Lis Brok-Jørgensen om behovet for at have en uddannelse indenfor vejledning, hvilke kompetencer, der kræves af en vejleder, og de etiske principper for vejledning.